Studiedag voor scheikundedocenten en toa's:
Op 12 april 2005 is voor de zevende keer de landelijke studiedag voor scheikundedocenten en technisch-onderwijs-assistenten gehouden. Het thema van deze studiedag was

Scheikunde in Beweging


Zoals gebruikelijk hebben de onderwerpen die op deze dag aan de orde komen betrekking op het scheikundeonderwijs van HAVO en VWO en bevatten naast vakinhoudelijke elementen ook vakdidactische en onderwijskundige aspecten. Dit jaar ligt het accent op de ontwikkelingen in 'de Nieuwe Scheikunde'.
De opzet van de studiedag komt in grote lijnen overeen met die van voorgaande jaren.
De openingslezing
 
"De chemie van de flatus en van halitose" werd verzorgd door dr. Albert Tangerman (UMC St. Radboud, Nijmegen).  De slotlezing met als onderwerp "Klik-reacties tussen moleculen: fatal attractions? " werd gegeven door prof. dr. Floris Rutjes (Radboud Universiteit Nijmegen).

Daartussenin konden deelnemers een keuze maken van drie presentaties of werkgroepen uit onderstaande lijst van dertig.

Voor het lezen van de abstracts is het noodzakelijk dat Acrobat Reader op uw pc geïnstalleerd is. Dit programma kunt U gratis ophalen bij Adobe: Get Acrobat Reader

Programma

 

1

Interactief klassikaal lesgeven: de docent stuurt en de leerling werkt.

Hein Bruijnesteijn (APS en De Nieuwe School)

2 Scheikunde VO en Coach5

Pieter van Zandbergen (RU Groningen

3 Applets naar je hand zetten (twee uren i.p.v. één)

Maria Cornelisse (APS en  ID-College) en Henk van Lübeck (Bredero College en ThiemeMeulenhof)

4 "Nieuwe scheikunde" in de praktijk: hoe waarborg je de kwaliteit?

Hans Vogelzang (Greijdanus College)

5 Veilig werken in het practicum  

Gera Hensbergen en Anne Pieter Soldaat (NVON-TOA-commissie)

 
6 Webchemie voor 5/6 VWO met als context 'Zoetstoffen' Aonne Kerkstra (ISW-opleiding en UvA) en Natasja Brouwer (UvA)
7 Nieuwe ontwerpopdrachten

Marco van der Ven (GsG Leo Vroman) en Harm Scholte (ELAN, UT)

8 Forensische chemie

Harrie Schollen (Fontys Hogeschool), Aad Zilverschoon (2College), Greta Schoneveld (Mill Hill College) en Miek Scheffers-Sap (Gymnasium Beekvliet)

9 Wie zoet is krijgt lekkers!

Leon Laagwater (Hogeschool van Utrecht) en Annemoon Brans (Lek en Linge College)

10 Zuurstofmeting nu binnen ieders bereik! Arthur Rep (Hogeschool Larenstein)
11 Slim leren: tips voor de juiste opdracht en leukere lessen Hans Morelis (SLO, Enschede)
12 ChemNet: interactief en praktijkgericht

Hanne Hofmans (ChemNet)

13 HiSPARC: kosmische straling op school

Charles Timmermans (Experimentele Hoge Energie Fysica, RU Nijmegen)

14 Viervlakchemie onderwijs

Jan Apotheker (Rijksuniversiteit Groningen)

15 ScheikundePlus/SpectroscopiePlus

Hens Borkent (CMBI, Radboud Universiteit Nijmegen)

16 Wedstrijdchemie chapter 2

Pauline Sloet tot Everlo en Arne Mast (Stichting C3)

17a Pulsar-Chemie, volop in beweging

Ludo Pieren (auteur), Wijnhold Bolt (ict, CSG Arcus) en Henk van der Veen (Wolters-Noordhoff)

17b Curie

Rien Flipse (Isendoorn College, ThiemeMeulenhoff)

17c Een nieuwe Chemie Overal voor de 3e klas

Marij Kabel (auteur), Ed Korver (auteur) en Paul Verhagen (EPN)

18 Jet-Net project: carboxymethyl cellulose (CMC) Roberta Hofman (Akzo-Nobel) en Elma Schenkelaars (Stedelijk Gymnasium Arnhem)
19 Speels scheikunde leren

Michiel Vogelezang (ILS RU Nijmegen en  Assink Lyceum)

20 Praktijkvoorbeelden van de "Context-concept" benadering

Annet Hersmis (Newmancollege) en Marijn Meijer (Universiteit Utrecht en Newmancollege)

21 Nieuwe scheikunde, te beginnen in klas 3

Joke van Aalsvoort (OSG Huygenwaard) en Gijs van Eendenburg (Vlietland College)

22 @-β: resultaten van het gebruik van volledig digitaal lesmateriaal voor natuurkunde, scheikunde en biologie

Piet Molenaar (Amstel Instituut UvA en R.K. Lyceum Fons Vitae)

23 Het Zernike Technasium: een formule voor beter bètaonderwijs

Tim Loos (Zernike College)

24 Magie of chemie?

Ton van Berkel (IOVD deelschool Peellandcollege) en Frans Arnold (coach Nieuwe Scheikunde)

25 Interactief lesgeven en Crocodile Chemistry Anne Topma ( Eurofysica)
26 En nu de leerling

Thea Prinsen (2College Noord, Tilburg) en Ans de Klein (ILS RU Nijmegen)

27 Chemdem of het chemieproevenfestival

Tineke de Jonge-Dolleman (Hogeschool Windesheim)

28 Nieuwe Scheikunde: stand van zaken en uitwisseling Heleen Driessen (SLO) en Harry Meinema (secretaris Stuurgroep Nieuwe Scheikunde)

Terug naar de startpagina.